Födelsedag 16 juli

16 juli har alltid varit en av dom största dagarna på hela året för mig. Alla som känner mig vet att jag älskar verkligen att fylla år. Vet inte riktigt hur det började men det är en härlig känsla att ligga i sängen på morgonen och höra hur alla viskar utanför i köket och prasslar med paketen. Sen ligger man och små ler lite när man börjar höra "Ja må hon leva..."
Så att bli ett år äldre varje år har jag inga problem med.

Även detta år blev det frukost och paket i sängen, det som kändes nytt och väldigt stort i år var att jag hade min lilla son brevid mig och han tyckte det var väldigt roligt att få leka med allt papper som prasslade. Tänk för ett år sedan då var han bara 12 veckor i magen och var ca 5 cm lång.... Nu är han snart 6 månader och är en liten kille. Tänk vad fort tiden går.

Sen idag har vi varit och plockat jordgubbar till tårtan, en liten tradition som vi gör när jag fyller år här i Karlstad.
I år blev det en jätte god tårta som heter Choklad Pavlova även denna från Leila... Den blev väldigt uppskattad av fikagästerna.

Choklad Pavlova


Antal portioner:
10

Ingredienser
7 st ekologiska äggvitor
5.25 dl strösocker
0.5 st citron, saften
3 msk kakao av god kvalitet
50 g mandelspån
Topping:
5 dl vispgrädde
3 dl grekisk yoghurt 10 %
3 msk florsocker
1 l färska bär


Gör så här

1. Sätt ugnen på 130 grader.

2. Blanda äggvita, strösocker och saft av citron i en rostfri bunke. Rör tills sockret att löst upp sig.

3. Vispa marängen tjock över kokande vattenbad tills den uppnår cirka 65 grader.

4. Tag av marängen från värmen och vispa den med elvisp tills den har svalnat.

5. Blanda försiktigt i kakao och mandelspån i smeten.

6. Skeda ut marängen till små fluffiga marängberg på en plåt med bakplåtspapper (alt. som en tårtbotten).

7. Grädda i mitten av ugnen i 45-55 minuter, de ska vara lite seg i mitten.

8. Vispa grädden och blanda den med grekisk yoghurt och florsocker. Skeda ut den över marängbottnarna.

9. Strö över bären.

Efter all tårta och blåbärsbullar så fick jag lite energi och satte på mig dom nya snygga snabba NIKE byxoran som jag fick av mamma och pappa i present och tog en springrunda. Fick som tur med mig Anton som var riktigt peppande och puchade mig hela vägen. Kan helt ärligt säga att det var såå jobbigt men riktigt skönt efteråt. Så nu får vi se i fall det kankse blir flera rundor. Tänk att det ska behövas ett par nya snygga byxor för att få ut mig i spåret....
Nu har vi grillat och ätit en super god sommarsallad med färskpotatis och druckit Rosé vin, bra avslutning på denna 29 års dag.
Lägger upp foton från dagen i morgon.

Tack alla mina underbara vänner som skickat så fina grattis sms och ringt!!!

Kram från födelsedagsbarnet. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback