Semester i Karlstad

Nu har vi förflyttat oss ner till Skattkärr och här har vi verkligen sommarlov. Walter behöver inte vara ensam en enda stund utan han blir underhållen av både sin farmor, farfar och farbröder och fastrar. Han kan inte ha det bättre. (inte jag heller för den delen)
I lördags var vi på Linus 30 årsfest i Tystberga, det blev verkligen jätte lyckat. Dom hade ordnat så bra och super god mat för ca 45 gäster. Vi sov över där och sen åkte vi ner till Skattkärr på söndagen, bilen var fullastad med 3 veckors packning. Även om Walter är minst så tar han ändå mest plats, vad saker man ska ha med sig till honom nu för tiden....

Dagarna går som vanligt alldeles för fort när man är ledig. Men vi förgyller dagrna med morgonpromenader, bakning, goda middagaar och slappa framför TV´n på kvällarna. Idag ska jag och Natta åka in till stora staden och titta på Sex in the city, ska bli så kul. Skulle ju inte sitta helt fel med en Cosmopolitan innan....

Igår gjorde jag Lelias supergoda blåbärsbullar som jag verkligen kan rekomendera. Fattar inte varför jag fått sådan dille på att baka, det är som ngt slags meditation...
Men här kommer receptet i fall ngn blir sugen på att prova.

Blåbärsbullar


 

Förberedelsetid: 30 min

Tillagningstid: 10 min

Färdigt på: 1 tim 30 min

Ingredienser

1 sats lyxig vetedeg med kardemumma (Leilas)
100 g mjukt smör
2 msk malen kanel
1 dl råsocker
3 dl frysta blåbär
2 msk florsocker
2 msk maizena
1 st ekologiskt ägg till pensling
50 g mandelspån eller mandelflis
florsocker att pudra på bullarna vid servering
pappersformar

Tips


Det är bäst att baka bullarna i muffinsplåt i pappersformar. Det ger bullarna en fin form och hindrar dem från att flyta ut.

Gör så här

1. Blanda smör, råsocker och kanel till en krämig fyllning.

2. Dela degen och kavla ut en halva i taget till en stor rektangulär platta, cirka 0.5-1 centimeter tjock.

3. Bred över smörkrämen.

4. Blanda lätt tinade bär med florsocker och Maizena i en skål. Maizenan tillsätts för att blåbären inte ska bli för vattniga.

5. Strö bären över degen och rulla ihop till en tajt rulle.

6. Skiva rullen i 3-4 centimeter breda skivor.

7. Lägg bitarna i pappersformar i en muffinsplåt eller på en bakplåt.

8. Sätt ugnen på 200 grader, varmluft (om vanlig ugn används, 220 grader).

9. Låt bullarna jäsa utan bakduk till dubbel storlek, cirka 40 minuter.

10. Pensla knutarna med uppvispat ägg och strö över mandelspån/flis.

11. Grädda bullarna gyllene, i cirka 10 minuter.

12. Tips!

13. Det är bäst att baka bullarna i muffinsplåt i pappersformar. Det ger bullarna en fin form och hindrar dem från att flyta
ut.

I morgon är det 16 JULI och den bästa dagen på hela året.... fast den 24 juanuari var nog ändå den bästa då vår lilla älskling kom till världen. Som för övrigt inte är så lite längre....

Övar att sitta upp, som stöd har han min amningskudde.

Walter har fått en ny Huodini tröja av sin pappa.

På 30 årsfesten passade Walter på att mingla runt i en gostol. En premiär tur som dock inte gick så jätte fort framåt...

Farbror Filip gillar att vara barnvakt åt Walter.


Kommentarer
Postat av: Jennie

Grattis på födelsedagen!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback