Bakar bröd

Nu var det dags att fylla på frysen ochh hemmet med nytt bröd. Ett favoritbröd som jag nästan alltid gör är Lelias Filmjölksbröd, så gott och enkelt. Det behövs dock ganska många ingedienser men när man väl har dom hemma så räcker det till ganska många bröd.
Nu står mitt bröd i ugnen så snart luktar det gott :-)
Fredric och Walter snurrar runt i sängen eller i alla fall Walter.... så då passar jag på att njuta ute i köket.
Idag blir det djungelkykling till middga och om jag orkar så ska jag även göra en rabarberpaj, Hur gott blir inte det.

Här kommer receptet till Filmjölksbröd om ngn blir sugen.

Filmjölkslimpa

Kock: Leila Lindholm TV-program: Leilas jul  Datum: 2007/11/09

Det här brödet behöver inte jäsa, sväng bara ihop smeten och sätt in i ugnen!

Foto: Fredrik Sandin Carlsson

Foto: Fredrik Sandin Carlsson

Ingredienser


 4.5 dl filmjölk
 1 dl mörk sirap
 1 dl vetekross
 1 dl rågkross
 1 dl havregryn
 2.5 dl grovt rågmjöl
 3 dl vetemjöl
 1 dl linfrön
 1 dl solrosfrön
 1.5 tsk salt
 1.5 tsk bakpulver
 1.5 tsk bikarbonat
 2 tsk brödkryddor
 1 dl hasselnötter
 1 dl torkade fikon
 1 dl russin

Förberedelsetid: 15 min
Tillagningstid: 45 min
Färdigt på: 60 min

Gör så här

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Blanda filmjölk och sirap i en bunke.

3. Skär bort kvisten från fikonen och hacka dem och hasselnötterna grovt, blanda med de torra ingredienserna och filmjölken.

4. Lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform så att pappret sticker ut över kanterna.

5. Fyll formen med smet, strö över lite grovt rågmjöl och grädda brödet i cirka 45 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback